Home » مقایسه هایکینگ و پیاده روی
مقایسه هایکینگ و پیاده روی

مقایسه هایکینگ و پیاده روی

در مقایسه هایکینگ و پیاده روی، هر دو فعالیت شامل حرکت از نقطه الف به نقطه ب هستند، ولی تفاوت، احتمالاً در خود سفر است نه مقصد.

دو تا از در دسترس ترین راه ها برای وقت گذرانی در فضای باز، هایکینگ و پیاده روی هستند. تقریباً تمام کاری که برای شروع باید انجام دهید این است که از درب منزل خود بیرون بروید. در نگاه اول، پیاده روی و هایکینگ تقریباً فعالیت های یکسانی هستند. آنها هم سلامت مفاصل و هم عملکرد تنفسی را تقویت می کنند و دارای چندین فایده روانی نیز هستند. زیرا مطالعات نشان داده اند که گذراندن وقت در خارج از خانه نه تنها به آرامش ما کمک میکند، بلکه میتواند تمرکز و سلامت روان کلی را افزایش دهد و به خواب بهتر و کاهش اضطراب کمک کند.

شما کدام فعالیت را ترجیح میدهید، پیاده روی یا هایکینگ؟ در حالی که شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد، تفاوت های ظریفی نیز وجود دارد. این تفاوتها باعث میشود این دو فعالیت مشابه، در طبقه بندی های متفاوتی قرار بگیرند. در این راهنما، تفاوت های زیر بین هایکینگ و پیاده روی را مورد بحث قرار خواهیم داد:

  • مسیر و محیط: اغلب اوقات مسیر هایکینگ پستی و بلندی بیشتری دارد. در حالی که مسیر پیاده روی معمولاً هموار و یکنواخت است.
  • الزامات فیزیولوژیکی: پیاده روی و هایکینگ هر دو میتوانند باعث تعریق شوند. اما تاثیر هر کدام از این فعالیت های ورزشی بر تعادل، و درگیری عضلات شما میتواند متفاوت باشد.
  • هدف و سطح دشواری: افراد برای پیاده روی اغلب یک سرعت معمولی یا متوسط را اتخاذ می کنند. در حالی که بسیاری از کسانی که به هایکینگ می روند هدف خاصی در ذهن دارند و ممکن است سرعت خود را با توجه به آن تنظیم کنند.
  • آمادگی برای ماجراجویی: انجام اقدامات احتیاطی مثل اینکه قبل از پیاده روی یا هایکینگ بهفرد دیگری اطلاع دهید که به کجا میروید، ضروری است.
  • ابزار مناسب هایکینگ و پیاده روی: تجهیز خود به ابزار مناسب، شما را برای یک ماجراجویی موفق آماده می کند.

نوع مسیر و محیط

هایکینگ

هایکینگ، معمولاً مسیرهای شیب دار و ناهموار با جنگل های انبوه یا مناظر دور دست را تداعی میکند. فرضیاتی که میتوانند به راحتی هایکینگ را در دسته بندی فعالیت های ورزشی “سخت” قرار دهند. با این حال، هایکینگ میتواند در طیف وسیعی از انواع مسیر ها و مشکلات رخ دهد. با اینکه راهپیمایی در مسیر هایی یا فراز و فرود زیاد و سطوح صخره ای و مسیر های خاکی را مطمئناً “هایکینگ” مینامند، ولی همه مسیر های هایکینگ هم قرار نیست از مناطق دور افتاده و یا روی صخره ها عبور کنند.

برای مثال، بسیاری از پارک‌های جنگلی، مسیر های آسفالت یا خاکی مسطح و مسیر‌های هایکینگ دارند که از میان مناطق طبیعی محافظت-شده عبور میکنند. این مسیر ها برای همه، از خانواده ها و طبیعت گرد های با تجربه، تا افرادی با محدودیت های حرکتی و ویلچر های هایکینگ، و حتی کسانی که به دنبال یک پیاده روی معمولی هستند ایده آل است.

پیاده روی

از سوی دیگر، در پیاده روی بطور کلی شدت سختی مسیر ها از آسان تا متوسط است، و اغلب بر روی سطوح و مسیر های آسفالت انجام میشود. این میتواند شامل فعالیت هایی مانند پیاده‌ روی آرام در محله‌، پیاده‌ روی در مسیرهای شهری یا حتی پیاده‌ روی در یک مرکز خرید برای ورزش باشد. پیاده روی معمولاً بیشتر حالت تفریحی دارد، اگرچه بعضی از دوستداران ورزش های اوت دور، “پیاده روی قدرتی” انجام میدهند که فوایدی هم برای قلب و عروق دارد. پیاده روی هم مثل هایکینگ میتواند در درجات سختی مختلفی انجام شود.

قبل از ورود به مسیر هایکینگ یا پیاده روی، برای اینکه درک بهتری از سطح سختی مسیر بدست بیاورید، نگاهی به نقشه منطقه بیندازید. مراجعه به وبلاگ ها و صفحات شبکه های اجتماعی افرادی که تجربیات خود را از پیاده روی و هایکینگ در مسیر های مختلف به اشتراک میگذارند هم روش خوبی برای کسب اطلاعات در این زمینه است.

 مقایسه الزامات فیزیولوژیک پیاده روی و هایکینگ

پیاده‌ روی و هایکینگ به دلیل ویژگی‌های ذاتی‌شان معمولاً به درجات مختلفی از فعالیت بدنی نیاز دارند.

در پیاده روی بطور کلی نیازی به حرکات پیچیده تری که در هایکینگ به کار می آید نیست. این حرکات پیچیده معمولاً نیازمند تعادل بیشتر و درگیری بیشتر عضلات است. مخصوصاٌ در مسیر های ناهموار یا در هنگام بالا و پایین رفتن از مسیر های شیب دار. در پیاده روی معمولاً حرکات محدود به پیشروی رو به جلو میشوند. در حالیکه در هایکینگ، افراد در طول مسیر اغلب اوقات در حال انجام حرکات چرخشی، جانبی و رد کردن موانع هستند.

از آنجاییکه مسیر های هایکینگ اغلب خاکی و ناهموار هستند، درگیری ذهنی بیشتری برای شما ایجاد میکند. چون همیشه باید حواستان به سطح مسیر و چیزی که روی آن پا میگذارید باشد. به همین دلیل است که بسیاری از علاقمندان به فعالیت های اوت دور که میخواهند هایکینگ را شروع کنند، باید قبل از شروع فعالیت در مسیر های سخت، برای افزایش آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری از پیاده روی های ساده در اطراف محل زندگی خود شروع کنند.

مقایسه هایکینگ و پیاده روی از نظر هدف و سطح دشواری

در مقام مقایسه، معمولاً هایکینگ را بیشتر از پیاده روی بعنوان یک ورزش اوت دور میشناسند، که تصور اشتباهی است. هر دو فعالیت شامل وقت گذرانی در فضای خارج از منزل و فعالیت بدنی منجر به افزایش ضربان قلب میشوند. همچنین، اگرچه بطور کلی مسیر های هایکینگ سخت تر هستند، ولی پیاده روی هم، درجات مختلفی از سختی و چالش را شامل میشود.

سطح تلاش یا دشواری در هر دو فعالیت می تواند بسیار متغیر باشد، از یک پیاده روی معمولی تا تجربیات چالش برانگیزتر و از نظر آمادگی جسمانی سخت تر. همانطور که در هایکینگ و پیاده روی، افراد ممکن است به دلیل افزایش جنبه ورزشی یا دستیابی به اهداف خاص، سطح فعالیت را افزایش دهند، از سوی دیگر هم ممکن است برای شرکت در برخی فعالیت ها آن را کاهش دهند. فعالیت هایی مثل “غوطه ور شدن در جنگل” (forest bathing) که فرآیندی آرام و مراقبه ای است که به سلامت روان و کاهش استرس کمک میکند. همچنین، اغلب اوقات از هر دو ی این  ورزش ها  بعنوان فعالیت های اجتماعی استفاده میشود که به محافل دوستانه فرصتی برای کاهش تنش روانی و آرامش میدهند.

یک تفاوت بین این دو فعالیت این است که هایکینگ میتواند یک ماجراجویی چند روزه باشد که توان بدنی انسان را به چالش بکشد، مثل هایکینگ های طولانی و بک پکینگ. در حالیکه مدت زمان پیاده روی معمولاً کوتاه تر است. از سوی دیگر، هایکینگ در برخی از فعالیت های دیگر مثل کمپینگ، قله چینی، اسکی خارج از پیست، و سایر فعالیت های اوت دور وجود دارد.

آماده شدن برای برنامه های پیاده روی و هایکینگ

برنامه ریزی برنامه سفر، قبل از خروج از منزل، میتواند به کاهش خطرات هایکینگ و پیاده روی کمک کند. (سالانه ده ها عملیات نجات، فقط به دلیل آماده-سازی ضعیف در نقاط مختلف کشور اجرا میشود.) اگرچه آماده-سازی، نسبت به نوع و شدت سختی فعالیت متغیر است، آگاهی از مشکلات احتمالی پیش از وقوع آنها، بسیار مهم و ضروری است.

روی ارتقاء مهارت های مورد نیاز تمرکز کنید

تازه وارد های هایکینگ و پیاده روی باید برای ارتقاء مهارت های مورد نیاز ورزش مورد نظرشان وقت بگذارند. به عنوان مثال، با نقشه ها یا برنامه های ناوبری در تلفن همراه خود آشنا شوید. این برنامه ها به شما کمک می کند مسیرهای احتمالی و برنامه های جایگزین یا اضطراری را ارزیابی کنید. قبل از شروع برنامه های سنگین، حتماً یک دوره ورزشی را برای افزایش توده عضلانی و بهبود زمان واکنش، بگذرانید. اگرچه پیاده روی کاری است که اکثر مردم میتوانند انجام دهند، اما اختصاص زمان برای تقویت و آماده سازی بدن برای پیاده روی های طولانی، راهی مفید برای جلوگیری از آسیب دیدن در طول چنین فعالیت هایی است.

مسیر خود را از قبل مشخص کنید

اگر قبل از شروع پیاده روی یا هایکینگ مسیر خود را مشخص کنید احتمال اینکه در طول مسیر راه خود را گم کنید کم میشود. امروزه اپلیکیشن های مختلفی برای مسیر سازی در تلفن های همراه وجود دارد. برای مثال، گزینه “پیاده روی” در اپلیکیشن گوگل مپ (Google Map) ابزار خوبی برای مسیریابی پیاده روی در مسیر های شهری ست. ولی در مورد هایکینگ، از آنجاییکه ممکن است مسیر شما در منطقه ای خارج از پوشش شبکه تلفن همراه باشد، نقشه های کاغذی و اپلیکیشن های آفلاین بیشتر به کار می‌آیند. برنامه ریزی برای یک مسیر جایگزین را جزو عادت های خود قرار دهید تا در صورت مسدود بودن مسیر یا مشکلات دیگر از آن استفاده کنید.

همیشه لوازم مورد نیاز برای شرایط اضطراری را همراه خود داشته باشید

ماجراجویی همیشه با احتمال خطراتی مثل طوفان، فرسایش خاک در مسیر (ایجاد اختلاف سطح شدید در مسیر های خاکی بوسیله آب یا باد)، مصدومیت ها و سایر مشکلات همراه است. با همراه داشتن لوازم اضطراری اولیه میتوانید ایمن بمانید. و فراموش نکنید که آمادگی بیش از حد برای خطرات احتمالی، همیشه بهتر از آمادگی ناکافی است. اگر به پیاده روی میروید میتوانید آب، اسنک، لایه های اضافی لباس (مثل بارانی) و ترکیبی از محصولات بهداشتی را با خود ببرید. اگر قصد دارید به مناطق دور-افتاده یا هایکینگ های طولانی بروید حتماً ۱۰ وسیله ضروری را با خود ببرید. همچنین، حتماً هر چیزی که برای مواقعی که وضعیت آب و هوا و یا مسیر تغییر میکند لازم است با خود داشته باشید.

در دوره های آموزشی شرکت کنید

اگر نمیدانید از کجا و چطور شروع کنید حتماً دوره های آموزشی مرتبط را تحت نظر افراد حرفه ای این حوزه بگذرانید. تجربه مربیان این دوره ها، لیستی از تمام تجهیزات و لوازم مورد نیاز، و یک برنامه سفر با جزئیات کامل در اختیار شما قرار میدهد.

تجهیزات مورد نیاز برای پیاده روی و هایکینگ

هر وقت برای پیاده روی یا هایکینگ به مناطق ناآشنا میروید باید با پوشیدن لباس مناسب و همراه داشتن تجهیزات مناسب، آمادگی خود را حفظ کنید. بررسی عواملی مثل پیش‌بینی وضع آب و هوا، طول مدت برنامه و موقعیت جغرافیایی محلی که برای فعالیت اوت دور انتخاب میکنید، لوازم و تجهیزاتی را که باید با خود ببرید تعیین میکند. برای مثال، میخواهید برای پیاده روی به یکی از پارک های شهر بروید یا در فصل سرد به کوهستان، که پوشش شبکه تلفن همراه وجود ندارد؟ نسبت به نوع برنامه، پاسخ در مورد آنچه باید همراه خود بیاورید متفاوت خواهد بود.

برای پیاده روی، اکثر افراد میتوانند با یک بطری آب و کمی خوراکی برنامه را به پایان برسانند. برخی از افراد ممکن است برای بهبود تجربه فعالیت خود، مچ بند های تناسب اندام یا باتوم های پیاده روی تهیه کنند. اما این موارد ضروری نیستند و فقط یک امتیاز اضافی هستند. هایکینگ اغلب اوقات ماجراجویی طولانی تری است. ورزشکارانی که به هایکینگ میروند باید آب، خوراکی، جعبه کمک های اولیه و ابزار های مسیریابی هم همراه خود ببرند. قبل از شروع برنامه هایکینگ در مناطق دور-افتاده، حتماً ۱۰ وسیله ضروری را در کوله پشتی خود بگذارید.

جوراب و کفش

کفش

کفش های هایکینگ و پیاده روی تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. برای مثال، حمایت از مچ و قوزک پا، حالت ضربه‌گیر، ضخامت زیره و طرح آج آن. تفاوت در ساختار کفش ها، برای ایجاد تناسب عملکرد در انواع مختلف مسیر و حرکات است.

بهترین کفش های پیاده روی، بادوام، سَبُک و تنفسی هستند. ولی به اندازه کفش های هایکینگ، قوی نبوده و به میزانی که برای هایکینگ لازم است از پا حمایت نمیکنند. اغلب افراد حداقل یک جفت کفش حداقلی برای پیاده روی دارند. کفش‌های کتانی معمولی و سایر کفش‌های راحت با آج متوسط، معمولاً برای برنامه ‌های پیاده‌روی قابل قبول هستند. طرفداران هایکینگ ترجیح میدهند از کفش‌هایی با آج تهاجمی تر استفاده کنند. اگرچه بسیاری در مورد اینکه کدام گزینه بهتر است بحث میکنند: کفش‌های سریع و سبک‌تر تریل رانینگ یا کفش‌های قوی ‌تر و حمایت‌کننده هایکینگ.

در میان کفش های هایکینگ، کفش های ساق کوتاه با لایه میانی زیره منعطف تر، گزینه ایده‌آلی برای مسیر های معمولی و هایکینگ های روزانه هستند. کفش های نیم ساق و ساق بلند با رویه و زیره قوی تر، بیشتر برای برنامه های طولانی‌تر و مسیر های فنی‌تر یا گِلی و برفی استفاده میشوند. البته همیشه اولویت ها انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند. ممکن است بسته به نیاز تان مزیت های یک کفش ضدآب یا یک کفش تنفسی‌تر و مقاوم در برابر آب را ترجیح دهید.

جوراب

همچنین در مورد جوراب، برای پیاده روی و هایکینگ باید گزینه ای را انتخاب کنید که محافظت بیشتر و تنظیم دمای پا را در مسیر های طولانی فراهم کند. استفاده از یک جفت جوراب مناسب میتواند از ایجاد نقاط داغ (بر اثر سایش کفش) و تاول روی پا جلوگیری کند. به همین دلیل است که بسیاری از ماجراجویان یک جفت جوراب پشمی با قابلیت تبخیر رطوبت همراه خود میبرند. (جوراب های کتان توصیه نمیشوند چون رطوبت را جذب و در خود نگه میدارند که به سایش روی پوست و ایجاد تاول منجر میشود.)

لباس

اغلب افراد برای آزادی عمل بیشتر، لباس هایی را برای پیاده روی و هایکینگ ترجیح میدهند که خاصیت کشسانی داشته باشند و یا به راحتی حرکت کنند. پارچه هایی با خاصیت تبخیر رطوبت، دمای بالای بدن شما را بعد از فعالیت، متعادل میکند. این نوع پارچه ها در نقطه مقابل پارچه های جاذب رطوبت مثل کتان قرار میگیرند که بعد از خیس شدن با رطوبت بدن، دمای بدن را بطور چشمگیری پایین میآورند. شلوار های مقاوم و انعطاف پذیر هایکینگ نیز برای هر دو فعالیت پیاده روی و هایکینگ مناسب هستند. ولی بطور کلی، برای هر دو فعالیت بهتر است لایه های لباس گرم و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی بد، مثل بارانی و بادگیر را همراه داشته باشید.

محافظت در برابر آفتاب در هر برنامه خارج از منزل، واجب و ضروری است، حتی در زمستان. عینک آفتابی، کلاه لبه دار، کرم ضد آفتاب یا لباس با درجه بندی UPF میتواند به جلوگیری از آسیب های قرار گیری طولانی مدت در معرض آفتاب و همچنین، آفتاب سوختگی، خستگی چشم و سایر خطرات کمک کند.

برای هایکنیگ در طبیعت خارج از شهر معمولاً باید لباس بیشتری همراه خود ببرید. بسته به اینکه در چه زمانی از سال به هایکینگ میروید، این لباس اضافی ممکن است به معنای یک لایه عایق (لایه از لباس که بین لایه بیرونی و بیس لیر قرار میگیرد. مقاله مرتبط: اصول اولیه لایه‌پوشی)، یک کلاه و یک جفت دستکش و موارد دیگر باشد.

باتوم (هایکینگ و پیاده روی)

ترجیحات ورزشکاران در مورد تجهیزات با هم متفاوت است. اما بسیاری از آنها بر روی ضرورت استفاده از باتوم در هایکنیگ و پیاده روی اتفاق نظر دارند. آنها نه تنها حمایت و تعادل بیشتری در طول مسیر ایجاد میکنند، بلکه تحقیقات نشان میدهد که فشار روی مفاصل مانند زانو و مچ پا را نیز تا ۲۵ درصد کاهش میدهند. استفاده از باتوم همچنین، به حرکت آسانتر در مسیر های ناهموار و رد شدن از کنار موانع کمک میکند.

کوله پشتی

حفظ آمادگی با “۱۰ وسیله ضروری” در پیاده روی ها و هایکینگ های طولانی برای حفظ امنیت شما بسیار مهم است. یک کوله پشتی کوچک (دِی پَک) را با وسایل مور نیاز، مخصوصاً در شرایط بد، پُر کنید. برای اکثر افرادی که به پیاده روی و هایکینگ میروند یک کوله پشتی ۱۰ تا ۲۰ لیتری کافی خواهد بود. چون در همین سایز هم میتوانند لوازم ضروری مثل آب، جعبه کمک های اولیه و خوراکی را با خود ببرند. در برنامه های طولانی تر کوله پشتی های بزرگتری نیاز است. برای یک برنامه چند ساعته تا یکروزه یک کوله پشتی زیر ۵۰ لیتر کافیست. معمولاً کسانی که برای بار اول برای خرید کوله اقدام میکنند، به دنبال کوله پشتی های با دوام، با کاربری آسان و جیب های فراوان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

چرا قله قاف و یوسفیان؟

مجموعه قله قاف و یوسفیان

 اینک بر آستانه ۱۷ سال فعالیت خود و بیش از ۳۵ مجموعه در زمینه تولید و عرضه محصولات کوهنوردی توانسته با عرضه گسترده ترین کالاهای تخصصی ورزش های اوت دور برای آسودگی و راحتی مشتریان امکان یک خرید اینترنتی راحت را ایجاد کند. این مجموعه همیشه بر اصالت محصولات عرضه شده حساسیت خاصی داشته است و مکان امنی برای خرید های تمام مشتریان ایجاد کرده است. امروزه متاسفانه با عرضه محصولات بی کیفیت تقلبی در ایران به سختی می توان محصولات اصل را برای خود تهیه نمود و این مشکل را مجموعه قله قاف و یوسفیان برای شما عزیزان رفع کرده است. 

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

error: حقوق مطالب برای قله قاف محفوظ است
نمایش فهرست ( کلیک کنید! )