Home » ۵ مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی
5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی

۵ مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۹ دقیقه

برای سال ها، مردم به دلایل مختلف از کوه ها بالا میرفتند; از شکار گرفته تا ساخت محراب، مطالعه ستارگان و بررسی مناطق اطراف. اواسط قرن نوزدهم بود که کوهنوردی به یک ورزش و سرگرمی تفریحی در اروپا تبدیل شد و ماجراجویان برای ارضاء حس موفقیت، قله ها را فتح میکردند.

برخی از افراد بدون اینکه دقیقاً دلیل آن را بدانند، کوهنوردی میکنند. همان طور که پیتر وسل زاپف، فیلسوف و کوهنورد نروژی به تلخی گفت: “کوهنوردی مانند خود زندگی بی معنی است. بنابراین، جادوی آن هرگز نخواهد مرد”. یا به قول کوهنورد ها، وقتی کوهستان تو را میخواند، باید بروی.

ولی کوهنوردی برای همه مناسب نیست. از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی سخت است و به مهارت های فنی خاصی نیاز دارد. اگرچه انواع مختلف کوهنوردی به مهارت های تخصصی متفاوتی نیاز دارد، اما تعدادی از مهارت ها ضروری (۵ مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی) را همه کوهنوردان باید داشته باشند. بنابراین، در ادامه این مطلب میخوانیم که این مهارت ها کدامند و برای اینکه کوهنورد شویم چه چیزهایی لازم است.

مهارت های رهبری

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی - مهارت های رهبری در کوهنوردی

تقریباً غیرممکن است که تنها به یک ماجراجویی کوهنوردی بروید. کوهنوردی یک فعالیت گروهی است که همه اعضا را ملزم به حمایت، اعتماد و مراقبت از یکدیگر می کند. اما برخلاف بسیاری از ورزش های گروهی، در کوهنوردی، طبیعت، رقیب شماره یک شماست و زندگی شما می تواند به فردی که در کنار شما راه می رود بستگی داشته باشد.

کوه ها خطرات مختلفی از جمله آب و هوای غیرقابل پیش بینی، ریزش سنگ ها، یخ‌کافت (شکاف عمیق یخچالی) های پنهان و ریزش بهمن را به همراه دارند. به همین دلیل، برای اینکه گروه بصورت امن و بدون خطر به هدف خود برسد، کار گروهی بسیار مهم است. بنابراین، برای هر کوهنوردی ضروری است که بعنوان یکی از ۵ مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی، مهارت های اساسی رهبری مانند خودآگاهی، مثبت اندیشی و گشودگی (آمادگی پذیرش) را داشته باشد. چون این ویژگی ها به آنها کمک میکند تا در یک تیم به خوبی عمل کنند.

اما جدای از اصول اولیه، منظور از “مهارت های رهبری” چیست؟ منظور این است که شما باید توانایی تفکر راهبردی داشته باشید، خطرات را ارزیابی کنید، و در صورت بروز مشکل، نظر خود را با صراحت بیان کنید، و همچنین، به نگاه و نظر هر کوهنورد دیگر در تیم احترام بگذارید، حتی زمانی که با آنها مخالف هستید. اگر در زمینه خاصی مانند استفاده از ابزار یا تکنیک های کوهنوردی تخصص دارید، حتما آنها را بدون هیچگونه توقعی به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، باید بدانید که بخشی از یک گروه هستید و هر تصمیمی که میگیرید باید اخلاقی، و برای کل تیم مفید باشد.

مهارت های ناوبری (جهت یابی)

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی - مهارت های جهت یابی در کوهنوردی

منظور از مهارت های ناوبری این نیست که همیشه فقط به صفحه یک گوشی هوشمند یا یک دستگاه GPS نگاه کنید. منظور ما در واقع، خواندن قطب نما های قدیمی و توانایی تطبیق نقشه توپوگرافی با محیط اطرافتان است.

لازم نیست دستگاه های ناوبری الکترونیکی خود را به طور کلی کنار بگذارید. اما به خاطر داشته باشید که اگرچه کار با این دستگاه‌ها به مراتب راحت تر است، اما با استفاده از این دستگاهها نمیتوانید خطرات احتمالی را شناسایی کنید یا درک درستی از نوع زمین منطقه بدست آورید. احتمالاً دلتان نمیخواهد در شرایط دید کم، فقط به این دلیل که دستگاه GPS اعلام نکرده است که بین نقطه الف و ب یک یخ‌کافت وجود دارد، در آن سقوط کنید.

علاوه بر این، هوای بسیار سرد، شارژ باتری ها را به سرعت تخلیه می کند. بسیاری از دستگاه های الکترونیکی هم نه ضد آب هستند و نه ضد ضربه. وقتی باتری دستگاه ها تمام شود، به یک نقشه و قطب نما قدیمی خوب و مهارت های لازم برای استفاده از آنها احتیاج دارید.

مهمتر از همه، اگر با مسیر آشنا نباشید، مهارت های ناوبری شما کافی نیست. بنابراین، قبل از پا گذاشتن به منطقه، اطلاعات جامعی در مورد مسیر و منطقه اطراف جمع آوری کنید.

مهارت های ارتباطی

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی - مهارت های ارتباطی در کوهنوردی

وقتی با طناب از دیواره کوه آویزان هستید و ناگهان با مشکل غیر منتظره ای مواجه میشوید، رهایی از این مخمصه به چیزی بیشتر از حضور ذهن و تمرکز نیاز دارد. به عنوان یک کوهنورد، باید زبان ابتدایی و شخصی سازی شده ای را که کوهنوردان برای انتقال اطلاعات بین خود استفاده میکنند، یاد بگیرید. این زبان که ممکن است در گروه های مختلف کمی متفاوت باشد، معمولاً ترکیبی از پیامهای بسیار کوتاه یک یا دو کلمه ای و یا اشاره های دست است. اعضای تیم با استفاده از این زبان، کاری که درحال انجام آن هستند یا میخواهند انجام دهند را به دیگران اعلام میکنند. آن ها همچنین با این زبان، به یکدیگر در مورد خطرات قریب‌الوقوع هشدار میدهند.

مهارت های بقا

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی - مهارت های بقا در کوهنوردی

کوهنوردی ذاتاً خطرناک است. بسیار پیش می آید که کوهنوردان در کوه گم میشوند، هیپوترمی یا هیپوکسی را تجربه میکنند، در آب و هوای بسیار بد، سرگردان میشوند و یا در حوادث مجروح میشوند.

هر کوهنوردی باید مهارت های بقا را در کنار قدرت جسمی و روانی، استقامت، انعطاف پذیری و سرعت عمل فکری و عملی داشته باشد. در کوهنوردی گروهی، آمادگی بسیار مهم است. باید مسیر خود را به خوبی بشناسید و از خطراتی که ممکن است با آن ها مواجه شوید آگاه باشید. مطمئن شوید که به اندازه کافی ذخیره آب و غذا دارید.

اما اگر هر دوی آنها تمام شد، آب را در اولویت قرار دهید. شما می توانید چندین روز با آب زنده بمانید، و جستجوی غذا در کوهستان فقط می تواند عواقب بدتری را به دنبال داشته باشد. یک سیستم فیلتراسیون همراه خود داشته باشید که بتوانید قبل از مصرف آب، آن را تصفیه کنید. حتماً یک جعبه کمک های اولیه داشته باشید و نحوه انجام کمک های اولیه را هم بدانید.

همیشه با پوشیدن لباس‌های گرم، سریع خشک‌شونده یا ضدآب، از خود در برابر عوامل محیطی (باد، باران، برف و …) محافظت کنید. قبل از سفر، ساخت سرپناه های موقت مانند چادرهای موقتی یا غارهای برفی را تمرین کنید تا بتوانید در صورت تغییر ناگهانی دما، سرپناه داشته باشید. قبل از صعود، حتماً پیش بینی وضع آب و هوا را بررسی کنید. البته بهتر است نحوه پیش بینی وضع هوا با توجه به شرایط و متغیرهای محیطی را هم یاد بگیرید. تا حد امکان از تلفن خود فقط برای تماس های اضطراری استفاده کنید.

مهارتهای بقا شامل آگاهی از محیط اطراف، درک خطراتی که با آن روبرو هستید، و توانایی یافتن راههایی برای فرار از این خطرات است. وقتی در موقعیت خطرناکی قرار میگیرید و نمیدانید چه کاری باید انجام دهید، همیشه اجازه دهید غریزه بقا کنترل امور را به دست بگیرد.

مهارت های صعود

5 مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی - مهارت های صعود در کوهنوردی

بخشی از فرآیند کوهنورد شدن، یادگیری اصول اولیه کوهنوردی است. برای کوهنوردی لازم نیست حتماً استاد صخره نوردی باشید، بلکه باید مهارت هایی مانند استفاده از هارنس، گره های مختلف طناب، حمایت و راپل را کسب کنید. شما می توانید این موارد را با گذراندن چند روز در یک باشگاه کوهنوردی یا با شرکت در یک کلاس کوهنوردی یاد بگیرید. با این حال، هیچ معلمی بهتر از تجربه نیست و بهترین راه برای توسعه و تقویت مهارت های کوهنوردی، تمرین در مناطقی است که برای کوهنوردان مبتدی تعیین شده است. اگرچه تمرکز اصلی مهارت‌های کوهنوردی عمدتاً بر روی حرکات و تکنیک‌هاست، اما مغز را هم به اندازه عضلات درگیر میکند.

هر چه باشد، این توانایی ذهنی شماست که وقتی بدنتان خسته شد، شما را مجبور می کند قدم بردارید. همچنین، فرآیند دشوار کسب این مهارت ها به شما کمک می کند تا محدودیت های فیزیکی خود را مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال، “ارتفاع زدگی حاد” (سردرد، حالت تهوع، سرفه، بی حالی) می تواند وقتی در حال بالا رفتن از قله هستید، به خصوص زمانی که بدن تان با محیط سازگار نشده است، به طور ناگهانی بروز کند. در چنین حالتی باید آنقدر عاقل باشید که عقب نشینی کنید و فرود بیایید.

کسب این مهارت ها (۵ مهارت اصلی مورد نیاز برای کوهنوردی) و تمرین آنها قبل از شروع برنامه کوهنوردی، به شما کمک میکند سفر موفقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

چرا قله قاف و یوسفیان؟

مجموعه قله قاف و یوسفیان

 اینک بر آستانه ۱۷ سال فعالیت خود و بیش از ۳۵ مجموعه در زمینه تولید و عرضه محصولات کوهنوردی توانسته با عرضه گسترده ترین کالاهای تخصصی ورزش های اوت دور برای آسودگی و راحتی مشتریان امکان یک خرید اینترنتی راحت را ایجاد کند. این مجموعه همیشه بر اصالت محصولات عرضه شده حساسیت خاصی داشته است و مکان امنی برای خرید های تمام مشتریان ایجاد کرده است. امروزه متاسفانه با عرضه محصولات بی کیفیت تقلبی در ایران به سختی می توان محصولات اصل را برای خود تهیه نمود و این مشکل را مجموعه قله قاف و یوسفیان برای شما عزیزان رفع کرده است. 

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

error: حقوق مطالب برای قله قاف محفوظ است
نمایش فهرست ( کلیک کنید! )