Home » مهارتهای با ارزش زندگی که در کوهنوردی می‌آموزیم
مهارتهای با ارزش زندگی که در کوهنوردی می‌آموزیم

مهارتهای با ارزش زندگی که در کوهنوردی می‌آموزیم

کوهنوردی حرفه ای فقط یک فعالیت تفریحی هیجان انگیز نیست. کوهنوردی فرصت های ارزشمند یادگیری را فراهم میکند که فراتر از قله ها، مسیر های کوهنوردی، دیوار های یخی و جنگلهاست. هر چند فتح قله میتواند نیروی محرکه کوهنوردی باشد،  ولی هدف کوهنوردی و صعود فقط فتح قله نیست. در حقیقت، ارزش واقعی این فعالیت در فرآیند صعود است. کوهنوردی هم مثل سفر زندگی، مهارت هایی به ما می‌آموزد که در تمام جنبه های زندگی کاربرد دارند. در این مقاله تعدادی از “مهارتهای با ارزش زندگی که در کوهنوردی می‌آموزیم” را با هم مرور میکنیم.

خود اتکایی و کار تیمی

تعداد بسیار کمی از تجربیات هستند که بتوانند به خوبی کوهنوردی، بطور همزمان اهمیت خود اتکایی و کار تیمی را به ما بیاموزند. هنگام صعود از یک کوه، باید برای تصمیم گیری و حفظ سلامتی به خودتان اتکا کنید. ولی در همان حین، بخشی از یک تیم کوهنوردی متصل به یک رشته طناب هستید و باید در قالب یک تیم با دیگران همکاری کنید تا به اهداف خود برسید. این به ما می‌آموزد که در حالی که باید مستقل عمل کنیم و به مهارت ها و دانش خود متکی باشیم، همچنین باید مهارت ها و دانش خود را با اعضای تیم به اشتراک بگذاریم و در مقابل از دانش و مهارت های آنها استفاده کنیم تا صعود موفقی داشته باشیم.

در کوهستان، هیچ کسی نیست که بخواهید عواقب بد تصمیم خود را به گردن او بیندازید. کوهنوردی به ما ارزش قبول مسئولیت را در قبال اعمال و تصمیمات مان می‌آموزد. در کوهستان، هر تصمیم ما عواقبی دارد و تنها مسئول آن، خودمان هستیم. نمیتوانیم دیگران را به خاطر اشتباهاتمان سرزنش کنیم یا از دیگری انتظار داشته باشیم که مشکل ما را حل کند، حتی اگر وقوع این مشکل صرفاً تقصیر ما نباشد. گاهی یکی از نیروهای طبیعت، خود را به گونه ای نشان میدهد که هیچ فرد منطقی نمیتوانست پیش بینی کند. حتی در این شرایط هم ما برای رویارویی با مشکلات و یافتن راه حل مسئول هستیم. متاسفانه اینجا گزینه دست از کار کشیدن و شکایت از ناعادلانه بودن اتفاقی که افتاده است، در دسترس نیست! کوهنوردی بصورت واقعی و ملموس به ما یاد میدهد که تحت هر شرایطی مسئولیت اعمال خود را بپذیریم و در قبال آنها پاسخگو باشیم.

آمادگی برای تحمل سختی

این مورد شاید یکی از ارزشمندترین درس های زندگی باشد که هر کسی میتواند بیاموزد. رنج و سختی بخش غیر قابل انکار زندگی است. هر کسی که خلاف آن را ادعا میکند، احتمالاً آنقدر درگیر زندگی نبوده است که متوجه آن شود. کوهنوردی، آمادگی برای تحمل سختی را به ما یاد میدهد. صعود به قله همیشه با چالش های بدنی و روانی گاه دلهره آور همراه است. در کوهستان، باید در برابر آب و هوای بد، ارتفاع‌زدگی، و خستگی مقاومت کنیم. تجربه کوهنوردی به ما می‌آموزد که زندگی همیشه بر وفق مراد پیش نمیرود و باید درد و رنج را بعنوان بخش اجتناب ناپذیر آن پذیرفت. اصرار بر مقابله با مفهوم رنج در زندگی، به عدم تجربه لذت های زندگی منجر میشود.

آشنایی با شکست

کوهنوردی ما را با مفهوم شکست آشنا میکند. شکست، جزء اجتناب ناپذیر کوهنوردی است و قرار نیست همیشه با موفقیت قله را فتح کنیم. گاهی مجبوریم بدلیل شرایط غیرمنتظره، از مسیر خود برگردیم. کوهنوردی به ما یاد میدهد که شکست هم جزئی از فرآیند یادگیری است و نباید بخاطر آن شرمسار شویم. افرادی که سعی میکنند به هر قیمتی از شکست اجتناب کنند، هدف آنچه را که برای نیل به آن در تلاشند را درک نمیکنند. هدف فتح همه قله ها نیست، هدف این است که که تا جایی که میتوانیم در این بازی بمانیم. تنها راه آن هم، همانطور که کوهنوردی به صراحت به ما می‌آموزد، قبول شکست، درس گرفتن از آن و عملکرد بهتر در تلاش بعدیست.

ایجاد اهداف معنادار و تلاش مداوم در جهت دستیابی به آنها

کوهنوردی به ما یاد میدهد چگونه اهداف معنا داری برای خود تعیین کنیم و با تلاشی بی‌وقفه برای دستیابی به آنها تلاش کنیم. وقتی در کوهپایه ایستاده اید، فتح قله غیر ممکن بنظر میرسد. با ایجاد یک هدف روشن و مهم برای خود، و سپس تقسیم آن به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت، میتوانیم یاد بگیریم که چگونه بدون احساس استرس یا ترس از بزرگی کار به اهداف خود برسیم. در کوهنوردی، این میتواند با تقسیم مسیر صعود به چندین کمپ نزدیک به هم و یا یادگیری تدریجی مهارتها صورت بگیرد تا نهایتاً مسیر صعود های آینده آسانتر شود. یکی دیگر از درس هایی که کوهنوردی به ما می‌آموزد این است که اهداف واقع گرایانه ای برای خود مشخص، و سپس آنها را به کار های کوچکتر و آسانتر تقسیم کنیم. این فعالیت ورزشی به ما یاد میدهد چگونه آهسته و پیوسته، به طور سیستماتیک و با حوصله برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنیم.

کوهستان، نمونه کوچکی از زندگی

کوهنوردی علاوه بر اینکه یک فعالیت تفریحیست، ابزاری قدرتمند برای رشد و توسعه فردی نیز هست. درس هایی که در کوهنوردی یاد میگیریم در جنبه های مختلف زندگی مثل روابط شخصی، کار و تحصیل به کار می‌‌‌‌‌آید. مهارتهایی مثل خود اتکایی، کار تیمی، مسئولیت‌پذیری، و هدف گذاری، همگی مهارتهایی با ارزش هستند که میتوانند به ما در موفقیت در هر جنبه ای از زندگی کمک کنند. با پذیرش چالشهای کوهنوردی، می توانیم یاد بگیریم که بر ناملایمات غلبه کنیم و حس قوی پشتکار را که در طول زندگی هم با ما خواهد ماند در خود پرورش دهیم. بطور کلی، کوهنوردی میتواند نه تنها در مورد کوهستان، بلکه در مورد خود ما و نیروی درونی مان برای غلبه بر موانع و دستیابی به اهداف بزرگ، به ما درسهای با ارزشی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

چرا قله قاف و یوسفیان؟

مجموعه قله قاف و یوسفیان

 اینک بر آستانه ۱۷ سال فعالیت خود و بیش از ۳۵ مجموعه در زمینه تولید و عرضه محصولات کوهنوردی توانسته با عرضه گسترده ترین کالاهای تخصصی ورزش های اوت دور برای آسودگی و راحتی مشتریان امکان یک خرید اینترنتی راحت را ایجاد کند. این مجموعه همیشه بر اصالت محصولات عرضه شده حساسیت خاصی داشته است و مکان امنی برای خرید های تمام مشتریان ایجاد کرده است. امروزه متاسفانه با عرضه محصولات بی کیفیت تقلبی در ایران به سختی می توان محصولات اصل را برای خود تهیه نمود و این مشکل را مجموعه قله قاف و یوسفیان برای شما عزیزان رفع کرده است. 

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

error: حقوق مطالب برای قله قاف محفوظ است
نمایش فهرست ( کلیک کنید! )