Home » نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

زمان تخمینی مطالعه: ۷ دقیقه

فیت کردن سایز کوله پشتی بر روی بدن قبل از برنامه

فیت کردن کوله پشتی یکی  از مهمترین کارها قبل از شروع حرکت در هر برنامه ای است. کوله پشتی شما تعداد زیادی تسمه دارد تا بوسیله آن ها برای راحتی هرچه بیشتر نحوه تقسیم بار را تنظیم کنید. پاهای شما قویترین عضلات بدن شما را در خود دارند. از این رو، هدف این است که این تسمه ها را جوری تنظیم کنیم که بیشتر وزن بر روی باسن (hip) شما باشد. در ادامه، به نحوه فیت کردن سایز کوله پشتی بر روی بدن قبل از حرکت می‌پردازیم

شما برای فیت کردن کوله پشتی ۴ تسمه اصلی دارید:

ابتدا برای شبیه سازی بار، حدود ۶ کیلوگرم بار در کوله خود قرار دهید. البته برای بررسی حالت کوله پشتی بر روی خود بعد از هر یک از مراحل، به یک آینه هم نیاز دارید. قبل از شروع، تمام تسمه ها را کاملأ شُل کنید.

تنظیم و فیت کردن بطور کلی در ۲ فاز صورت می­گیرد:

مرحله اصلی: تسمه های روی شانه/ تسمه کمری

مرحله نهایی: تسمه های بارگیر/ تسمه روی سینه

علاوه بر این، از آنجا که فیت کردن و تنظیم کوله پشتی یک فرآیند پویاست، کاربر های باتجربه همواره در حال تغییر تنظیم تسمه ها بمنظور آزاد کردن نقاط فشار هستند.

مرحله اول: تسمه کمری

  • کوله ­پشتی را بر روی دوش خود قرار دهید. تسمه کمری را آنقدر جابجا کنید تا قسمت پدگذاری شده استخوان لگن شما در پهلو ها را در بر بگیرد. اگر این قسمت بالاتر یا پایین تر قرار گرفت، برای جابجایی آن، تسمه های روی شانه را رگلاژ کنید.
  • قفل تسمه کمری را بسته و آن را سفت کنید. مراقب باشید که تسمه را بیش از حد سفت نکنید: تسمه باید تا حدی محکم باشد که باعث ناراحتی و فشار بر روی پهلو ها نشود.
  • قسمت های پد گذاری شده تسمه کمری را بررسی کنید تا مطمِئن شوید که بدرستی بر روی استخوان لگن قرار گرفته­‌اند. اگر اینطور نبود تسمه های روی شانه و تسمه کمری را دوباره تنظیم کنید. مقادیر مختلف کشش را امتحان کنید تا بهترین نقطه را پیدا کنید.
  • قسمت پد گذاری شده تسمه کمری باید از نقطه جلویی استخوان لگن کمی عقب تر برود. همچنین باید از هر سمت قفل مرکزی تسمه کمری حداقل حدود ۳ سانتی متر آزاد داشته باشید. در غیر اینصورت باید بدنبال سایز کوچکتر تسمه کمری باشید.
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

مرحله دوم: تسمه های روی شانه

  • انتهای تسمه های روی شانه را به سمت پایین و عقب بکشید تا سفت شوند.
  • تسمه های روی شانه باید دور شانه­‌های شما را بخوبی در بر بگیرند ولی در عین حال نباید بار خیلی زیادی روی آن­ها باشد چون در اینصورت فشار بی موردی بر روی شانه، گردن و عضلات قسمت بالای کمر اعمال می‌­شود.
  • محل اتصال تسمه بر روی کوله پشتی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ۳ تا ۵ سانتی متر پایین­تر از بالای شانه و تقریبأ بر روی تیغه شانه باشد. اگر اینطور نبود، یا تسمه کمری در سطح درستی تنظیم نشده و یا ارتفاع پشت کوله مناسب بدن شما نیست.
  • فشار بند های روی شانه را با شل و سفت کردن تسمه ­ها تغییر دهید. یاد بگیرید چگونه تسمه را در مقادیر بسیار کم آزاد کنید تا بتوانید در حین طبیعت گردی هرگونه نقاط فشار یا درد را از بین ببرید.
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

مرحله ۳: تسمه های بارگیر

  • تسمه های بارگیر قسمت بالای بند های دوشی را به یک نقطه اتصال نزدیک بالای پنل پشتی کوله وصل می­کند. وقتی آن ها را سفت می­کنید باید به سمت عقب و در یک زاویه حدودأ ۴۵ درجه به سمت بدنه کوله پشتی متمایل شوند.
  • این تسمه ها را زیاد سفت نکنید! فشار زیادی که ابتدا حس خوبی دارد در ادامه می­تواند به مفصل شانه فشار آورده و باعث ایجاد درد و ناراحتی در این قسمت شود. بیشتر بدنبال یک دربرگیرندگی خوب باشید تا سفت کردن زیاد. اگر متوجه فضایی در بالای بند های روی شانه شدید، تسمه های بارگیر را شل کرده و دوباره کار تنظیم را انجام دهید.
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

مرحله چهارم: تسمه روی سینه

  • تسمه روی سینه را جایی که احساس راحتی می‌­کنید، در فاصله حدود ۳ سانتی متری پایین استخوان تر قوه، قرار دهید.
  • قفل را بسته و تسمه را طوری تنظیم کنید که دستان شما آزادی عمل کامل داشته باشند.
  • تسمه روی سینه را زیاد سفت نکنید، این اشتباهی است که اغلب کاربران انجام می­‌دهند. این کار می­تواند تمام تنظیمات بند روی شانه را خراب کرده، عضلات قفسه سینه شما را تحت فشار گذاشته و تنفس را برای شما سخت کند.
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت
نحوه فیت کردن کوله پشتی قبل از حرکت

فیت کردن سایز کوله پشتی در طول مسیر

بعد از ۱۰-۱۵ کیلومتر تقریبأ چیزی از آن تنظیماتی که برای فیت کردن کوله خود انجام داده­اید باقی نمانده است. فیت ماندن کوله پشتی نیازمند توجه مداوم در طول مسیر است.

  • وقتی کوله پشتی خود را برای اولین بار گرفتید سعی کنید در فیت کردن آن بوسیله تسمه ها کاملأ ماهر شوید.
  • مطمئن شوید که با حفظ کردن حالتی که کوله پشتی قبل از حرکت داشت همیشه می­توانید به حالتی که کوله پشتی خود را فیت کرده بودید برگردید.
  • همانطور که به مسیر خود ادامه می­دهید برای کاهش درد و نقاط فشار، با تسمه های تنظیم بازی کنید. آزمون و خطا به شما خواهد گفت که بهترین حالت نسبت به بدن و کوله پشتی شما کدام است.
  • یک تاکتیک رایج برای مدیریت خستگی ناشی از وزن کوله پشتی سفت کردن تسمه های روی شانه و شل کردن تسمه کمری و بعد از مدتی انجام عکس آن است.
  • مراقب حالت بدن خود باشید. اگر کمی به جلو خم شوید وزن کوله پشتی تعادل بیشتری خواهد داشت.
  • در هر توقف کوله پشتی خود را در بیاورید تا استراحتی به کمر خود داده باشید و در حالیکه عضلات درگیر را نرمش می­دهید دم و بازدم را انجام دهید.
از این لینک ها هم دیدن فرمایید:

آمادگی برای شرایط اضطراری

برای خرید گتر این صفحه را ببینید

گتر کامفی

کیسه خواب دنا ۱۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

چرا قله قاف و یوسفیان؟

مجموعه قله قاف و یوسفیان

 اینک بر آستانه ۱۷ سال فعالیت خود و بیش از ۳۵ مجموعه در زمینه تولید و عرضه محصولات کوهنوردی توانسته با عرضه گسترده ترین کالاهای تخصصی ورزش های اوت دور برای آسودگی و راحتی مشتریان امکان یک خرید اینترنتی راحت را ایجاد کند. این مجموعه همیشه بر اصالت محصولات عرضه شده حساسیت خاصی داشته است و مکان امنی برای خرید های تمام مشتریان ایجاد کرده است. امروزه متاسفانه با عرضه محصولات بی کیفیت تقلبی در ایران به سختی می توان محصولات اصل را برای خود تهیه نمود و این مشکل را مجموعه قله قاف و یوسفیان برای شما عزیزان رفع کرده است. 

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

error: حقوق مطالب برای قله قاف محفوظ است
نمایش فهرست ( کلیک کنید! )