Home » نگهداری و مراقبت از کیسه خواب
نگهداری و مراقبت از کیسه خواب

نگهداری و مراقبت از کیسه خواب

فهرست مطالب ( کلیک کنید! )

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۱۶ دقیقه

بسیاری از افرادی که از کیسه‌خواب استفاده می‌کنند رابطه گرمی با کیسه‌خواب خود دارند و امیدوارند این رابطه به این زودی ها تمام نشود. با راهکارهایی که برای نگهداری و مراقبت از کیسه خواب در این مقاله بیان می‌شود می­‌توانید مطمئن شوید که شما و کیسه خواب تان برای سالهای زیادی با هم خواهید بود.

مراقبت از کیسه خواب در کمپ

هنگام چادر زدن فرقی نمی­‌کند کیسه‌خواب شما از پَر یا الیاف مصنوعی باشد. بهتر است آن را تمیز، خشک و در امان نگه دارید. این بطور بخصوص به کیسه خوابهای پَر مربوط می­شود ولی کیسه خواب های الیاف هم می­توانند از راهکارهای زیر سود ببرند: 

برای خواب از لباسهای تمیز استفاده کنید:

حتی در اوج خستگی، با همان لباسهایی که در طول مسیر به تن داشتید وارد کیسه‌خواب نشوید. چربی بدن، عرق و آلودگی به مرور زمان می­تواند قدرت عایق بودن کیسه خواب شما را از بین ببرد. هنگام خواب از لباس زیر بلند و جوراب تمیز استفاده کنید. اگر داخل کیسه‌خواب احساس گرما کردید باز هم حداقل یک زیرپوش و لباس زیر بپوشید. برای جلوگیری از تماس موی چرب با لایه داخلی کلاه کیسه‌خواب میتوانید از یک دستمال سر یا یک کلاه بافتنی استفاده کنید. کرم ضد آفتاب روی صورت و گردن شما می­تواند به بدنه کیسه‌خواب شما نفوذ کند، پس قبل از خواب آن را پاک کرده یا بشویید.

نگهداری و مراقبت از کیسه خواب

یک ملافه برای کیسه خواب خود تهیه کنید:

ملافه (Liner) های داخلی کیسه خواب می­توانند از پنبه، ابریشم، پشم یا پلی استر و نسبتا سبک وزن باشند. آنها کیسه خواب شما را تمیز نگه می­دارند، زیرا به عنوان یک مانع بین پوست و کیسه خواب شما عمل می­کنند. علاوه بر این، حدود ۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد را به درجه حرارت کیسه خواب شما اضافه می­کنند. در انتهای هر سفر، فقط کافیست ملافه را بشویید تا دوباره برای استفاده محیا شود.

نگهداری و مراقبت از کیسه خواب

از کیسه‌خواب در برابر تماس با زمین مراقبت کنید:

اگر تصمیم دارید در محیط باز بخوابید ابتدا یک زیر انداز روی زمین بیندازید. در ساخت برخی کیسه‌خواب ها از پارچه مقاوم ضد آب در بخش خارجی استفاده می‌شود ولی این پارچه ها نیز در مقابل تکه چوب های تیز و میوه های درخت کاج نیاز به مراقبت دارند.

با ملایمت با کیسه‌خواب خود رفتار کنید:

هرگز وقتی در کیسه خواب خود ایستاده اید در چادر خود به این سو و آن سو نروید این کار جای پای کیسه خواب را از بین می‌برد. اگر فکر می‌کنید ممکن است در حالیکه کیسه خواب خود را به دور خود دارید کنار آتش بنشینید، بهتر است یک کیسه خواب الیافی کهنه با خود بیاورید. چون احتمالا نمی­‌خواهید جرقه های آتش کیسه خواب پَر نو شما را سوراخ کنند.

در استفاده از زیپ ها صبور باشید:

یکی از موارد رایج ناامیدی در استفاده از کیسه خواب، زیپ های دو طرفه است. حتما در منزل با زیپ های کیسه خواب خود آشنا شوید و استفاده از آنها را تمرین کنید تا اگر زمانی خواستید در یک چادر تاریک زیپ کیسه خواب را ببندید در نهایت مجبور نشوید آن را بقدری محکم بکشید که پاره شود.

هر روز کیسه‌خواب خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید:

حتی اگر برای این کار مجبور هستید تا اواسط روز صبر کنید، کیسه خواب خود را پشت و رو کنید تا تمام رطوبت آن خشک شود. با توجه به اینکه اشعه ماوراء بنفش پارچه کیسه‌خواب را تضعیف می‌کند، سعی کنید کیسه خواب را برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. البته اگر کیسه خواب شما کاملا خیس باشد احتمالا چاره ای جز این ندارید که آن را برای چند ساعتی در هوای آزاد بگذارید. به یاد داشته باشید که به محض بازگشت از یک سفر باید کیسه‌خواب خود را از محفظه خود خارج کنید و اجازه دهید تا در فضای باز، خشک شود. 

در قرض دادن کیسه‌خواب خیلی محتاطانه عمل کنید:

ممکن است یکی از دوستان شما بخواهد کیسه خواب شما را قرض بگیرد. ولی آیا او به اندازه خودتان کیسه‌خواب شما را دوست دارد؟ سعی کنید با قرار دادن یک سری قوانین و توضیح طرز کار زیپ ها و سایر بخش ها، و درخواست برای استفده از ملافه کیسه‌خواب، سلامت کیسه‌خواب خود را تا جای ممکن تضمین کنید.

نحوه نگهداری کیسه‌خواب در پک و انبار کردن آن

وقتی در حال پیاده روی در حین سفر با کوله پشتی خود هستید و یا وقتی که در حال رانندگی به سمت مقصد کمپینگ خود هستید احتمالأ کیسه خواب خود را بصورت کمپرس در یک پک  با خود حمل می­‌کنید. این پک ها در سایز های مختلف وجود دارند (ممکن است کیسه خواب شما یکی از آنها را همراه خود داشته باشد). پک های کمپرس و ضد آب هم انتخاب های دیگر هستند.

ترفند هایی برای استفاده از پک

قرار دادن کیسهخواب در پک:

در حالیکه زیپ ها نیمه بسته هستند از قسمت پایین کیسه‌خواب شروع کنید. پایین کیسه خواب را محکم در پایین پک جا دهید و همینطور که بالا می‌آیید بطور یکسان از کیسه خواب را در کیف جا دهید. این کار باعث می­شود هوای داخل کیسه خواب خارج شود و فشار بر روی دوخت ها بطور مساوی وارد شود.

اگر کیسهخواب شما لایه ضد آب دارد:

قبل از قرار دادن در کیف، آن را پشت و رو کنید. چون لایه بیرونی کیسه‌خواب مثل یک بادکنک هوا را در خود حبس می­کند. این باعث می‌شود هنگام قرار دادن کیسه‌خواب در پک. احتمالا از ادامه کار ناامید شوید.

از پک کمی بزرگتر استفاده کنید:

تا قرار دادن کیسه‌خواب در آن آسان‌تر شود. با این حال پک را می­توانید در کوله پشتی خود فشرده‌تر کنید.

پک کمپرس فضایی بیشتر را برای شما ذخیره می­کند. شما کیسه خواب را داخل آن قرار می‌دهید و با استفاده از بندهای پک حجم آن را کمتر هم می­‌کنید. از نگه داشتن کیسه خواب برای مدت طولانی در حالت کمپرس پرهیز کنید زیرا این کار باعث از بین رفتن کیفیت و حجم کیسه خواب می­شود.

پک های ضد آب:

بطور بخصوص برای مواقعی که احتمال بارش باران بالا بوده و شما کیسه خواب را در خارج از کوله خود حمل می­کنید، بسیار عالی هستند. انتخاب دیگر شما می­تواند این باشد که یک پک معمولی (یا کل کوله پشتی خود) را با کیسه زباله بپوشانید و کیسه خواب خود را داخل ان قرار دهید. یک کیسه خواب پَر خیس، دیگر به کار شما نمی‌آید و شما را گرم نخواهد کرد. توجه داشته باشید کیسه های خواب الیاف حتی زمانی که مرطوب هستند حالت عایق دارند.

انبار کردن کیسه خواب

نوعی که کیسه خواب خود را انبار می­‌کنید طول عمر آن را تحت تاثیر قرار می­دهد. وقتی از یک مسافرت طبیعت گردی بر می­گردید زیپ های کیسه خواب خود را باز کنید. و آن را در معرض هوای ازاد بگذارید تا مطمئن شوید کاملا خشک است. سپس آن را بدون کمپرس کردن، در یک کیسه بزرگ کتان یا توری قرار دهید. این کیسه ها معمولا هنگام خرید همراه کیسه خواب ارائه می­شوند ولی می­توان آنها را جداگانه نیز خریداری کرد. البته می­توانید از یک رو بالشی بزرگ استفاده کرده یا خودتان یک کیسه کتان بدوزید.

کیسه خواب خود را بصورت فشرد در پک آن انبار نکنید چون این کار بتدریج به مواد پُرکننده کیسه خواب آسیب می­رساند. پک های ضد آب هم به این دلیل که ممکن است داخل کیسه خواب بخار گرفتگی ایجاد شود و به ایجاد لایه کپک بیانجامد، برای این کار مناسب نیستند.

نحوه شست‌و‌شو و خشک کردن کیسهخواب

نسبت به اینکه کیسه‌خواب شما پَر است یا الیاف، نحوه مراقبت شما از آن متفاوت خواهد بود. کیسه‌خواب پر نیاز به زمان و دقت بیشتری برای شست و شو دارد و به همین دلیل بسیاری از طبیعت گرد ها ترجیح می­دهند در ازای پرداخت هزینه، شست و شوی آن را به یک حرفه ای بسپارند. البته با کمی فکر می­توانید خودتان این کار را انجام دهید.

لکه شویی کیسه خواب

گاهی اوقات کیسه خواب شما بجای یک شست و شوی کامل فقط نیاز به یک تمیز کردن ساده دارد. چون شست و شوی کامل کیسه خواب ممکن است آن را در معرض پاره شدن و از بین رفتن کیفیت مواد داخل لایه های آن قرار دهد. اولین گزینه ی شما برای تمیز کردن کیسه خواب لکه شویی خواهد بود. از آب و صابون بدون مواد شوینده شیمیایی خمیری درست کنید و با استفاده از یک مسواک به آرامی لایه بیرونی را بشویید. بر روی کلاه و لبه دور گردن، جایی که چربی پوست و مو روی هم انباشته می‌شود تمرکز کنید. با دور نگه داشتن پوشش بیرونی یا آستر داخلی از بخش عایق میتوانید بدون اینکه مواد داخلی لایه ها را خیس کنید، شست و شو و آب کشی کیسه خواب خود را انجام دهید.

تا زمانی که کیسه خواب به طرز غیر معمولی کثیف نشده است می­‌توانید سال ها بدون نیاز به یک شست و شوی کامل از آن استفاده کنید.

لکه شویی کیسه خواب

شست و شوی کامل کیسه خواب

زمانی که کیسه خواب شما حجم و کیفیت اولیه خود را از دست داد و در اثر دوده گرفتگی سیاه شد، دیگر وقت آن است که به شست و شوی کامل آن فکر کنید.

قبل از هر کاری، ابتدا روی کیسه خواب یا لیبل های متصل به آن و یا هر جای دیگر را با دقت به دنبال دستور العمل شست و شوی تولید کننده جستجو و طبق آن عمل کنید.

برخی ترجیح می­‌دهند کیسه خواب خود را بصورت حرفه‌ای و از طریق موسسات فعال در این حوزه شست و شو دهند که خود محافظت از یک سرمایه گذاری بزرگ است.

اگر می­‌خواهید شست و شو و خشک کردن کیسه خواب را خودتان انجام می‌دهید به یاد داشته باشید که خشک کردن کیسه خواب به تنهایی حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان خواهد برد (کیسه خواب های جنس پَر نسبت به الیاف مصنوعی کمی بیشتر زمان می­برند). شست و شو و خشک کردن در خشک شویی‌های بزرگ صنعتی احتمالا ساده ترین راه خواهد بود. از صابون های ملایم بدون مواد شیمیایی استفاده کنید که برای شست و شوی اقلامی که حاوی پَر یا الیاف مصنوعی هستند تولید شده‌اند.

چه کارهایی نباید انجام دهید:

  • هرگز کیسه‌خواب خود را خشک شویی نکنید. حلال های مورد استفاده در خشک شویی روغن طبیعی پر را که بوسیله آن حجم خود را حفظ می­کند، از بین می­‌برند.
  • هرگز از نرم کننده پارچه، مایع سفید کننده و هر محصول جایگزین مایع سفید کننده استفاده نکنید.
  • هرگز کیسه‌خواب خود را در یک ماشین لباسشویی که پروانه همزن دارد نشویید. چون این پروانه می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی درزهای کیسه‌خواب شود. شستن کیسه‌خواب با ماشین لباسشویی بدون پروانه مشکلی ندارد.

نحوه شست و شوی کیسه‌خواب با دست

  • لگن را از آب سرد یا گرم پر کرده و شوینده ی مناسب کیسه‌خواب پر یا الیاف خود را به آن اضافه کنید. بیش از حد نیاز از صابون استفاده نکنید. اگر کف زیاد شود آب کشی هم سخت خواهد شد.
  • کیسه‌خواب را در آب خوابانده و به آرامی صابون را وارد تمام بخشهای کیسه‌خواب کنید. بخش هایی که بیشترین چربی را دارند بهم بمالید. بگذارید کیسه‌خواب برای یک ساعت در آب بماند.
  • آب لگن را خالی کرده و تمام آب باقی مانده را نیز با فشار خارج کنید.
  • لگن را برای آب کشی با آب سرد یا گرم پر کنید. صابون را به آرامی از کیسه‌خواب بیرون بیاورید. بگذارید کیسه‌خواب برای ۱۵ دقیقه در همین حالت بماند و سپس آب را خالی کرده و آب باقی مانده را نیز با فشار خارج کنید. فرایند آب کشی را تا زمانی که تمام صابون خارج نشده ادامه دهید.
  • به آرامی تا جایی که میتوانید آب داخل کیسه‌خواب را با فشار خارج کنید. سپس با دستان خود از زیر کیسه‌خواب آن را جمع کرده و بصورت توپی درآورده و در یک خشک کن بیندازید. این کار باعث جلوگیری از کشیدگی و پارگی درزها می‌شود.
  • اگر در منزل یک خشک کن بزرگ دارید برای خشک کردن کیسه‌خواب خود از آن استفاده کنید. اگر خشک کن شما بقدری کوچک است که کیسه‌خواب در آن بصورت توپی باقی می‌ماند مجبور خواهید شد کیسه‌خواب خیس خود را به یک خشک شویی انتقال دهید.
  • اگر نمی­‌خواهید برای کیسه‌خواب خود از خشک کن استفاده کنید آن را روی یک سطح تمیز در فضای باز، زیر آفتاب یا در جایی که بخشی از آن سایه است پهن کنید. ممکن است لازم شود وقتی کیسه‌خواب خشک شد قسمت عایق آن را بطور دستی از هم جدا کنید.

نحوه شست و شوی کیسه‌خواب با ماشین لباسشویی

  • اغلب کیسه های خواب را تا زمانی که از ماشین های لباسشویی درب از جلو (و درب از بالا بدون پروانه) استفاده شود می‌توان با لباسشویی شست. البته بخاطر داشته باشید برخی از ماشین های لباسشویی درب از جلو کوچک و کم مصرف هستند و فضای کافی برای باز و تمیز شدن کیسه‌خواب شما را ندارند.
  • کیسه‌خواب را در ماشین لباسشویی با دور آهسته در آب سرد یا گرم با صابون مناسب بشویید. برای اینکه کف بیش از حد تولید نشود، باز هم سعی کنید از حداقل مقدار صابون استفاده کنید.
  • برای برقراری تعادل در خشک کن لباسشویی تکه های دیگری که نیاز به شستن دارند مثل یک حوله یا چند تی شرت را اضافه کنید.
  • برای اینکه مطمئن شوید تمام کف صابون خارج شده است حداقل ۲ بار آب کشی کنید یا فرایند را یک بار دیگر بصورت شستشوی بدون صابون به همراه آب کشی تکرار کنید.

خشک کردن کیسه‌خواب

  • گرمای ماشین را روی کم بگذارید. گرمای ماشین حالتهای مختلفی دارد پس حتماً آن را با دقت بررسی کنید. حرارت خیلی بالا ممکن است باعث ذوب شدن پارچه یا حتی الیاف مصنوعی شود.
  • وقتی یک کیسه‌خواب پَر تقریبا خشک شده است ۲ یا ۳ توپ تنیس تمیز (یا یک جفت کفش ورزشی کم وزن و تمیز) اضافه کنید. این کار باعث می­شود هرچه توده پر در کیسه‌خواب بوجود آمده در حین چرخش باز شده و کیسه‌خواب حجم خود را دوباره بدست آورد.
  • قبل از اینکه کیسه‌خواب را در کیسه نگهداری آن قرار دهید مطمئن شوید کاملا خشک شده است. فقط برای اینکه مطمئن شوید، می­توانید تمام شب آن را روی تخت گذاشته یا آویزان کنید.

سایر ترفندهای مراقبت از کیسه‌خواب

کیسه‌خواب خود را بصورت دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که زیپ ها و بند ها در وضعیت خوبی هستند. عایق را لمس کنید تا از وضعیت توزیع مساوی آن مطلع شوید. پر به مرور زمان از حالت توزیع مساوی خارج میشود. بعضی اوقات یک شست و شو و خشک کردن این حالت را کمتر می­‌کند.

سایر ترفند های مراقبت از کیسه‌خواب به شرح زیر است:

بازگرداندن حالت ضد آب مقاوم یا DWR

روکش ضد آب روی سطح  کیسه‌خواب به مرور زمان از بین می­رود (این بستگی به مصرف شما دارد و ممکن است سالها طول بکشد). شما می‌توانید با اعمال مجدد فرآیند، حالت ضد آب را تجدید کنید و کیسه‌خواب خود را تمیزتر نگه دارید. محصولات زیادی برای بازگرداندن حالت ضد آب به پارچه روکش کیسه‌خواب شما در بازار وجود دارد.

خروج پر از کیسه‌خواب

اغلب کیسه خواب ها دارای آستر ضد نفوذ پر و روکش هایی با بافت بسیار ریز برای جلوگیری از خروج پَر هستند. اگر چند پَر از روکش یا آستر کیسه‌خواب شما خارج شد نگران نشوید. این اتفاق مخصوصا در کنار درزها بسیار طبیعی است. نوک های تیز پَر ها علی الخصوص زمانی که کیسه‌خواب نو است و پَر هنوز بخوبی پخش نشده ممکن به بیرون نفوذ کنند. با فشار از سمت مخالف پرها را دوباره به داخل برگردانید. در این حالت سوراخ ها بسیار کوچک هستند و بعد از بازگشت پَر، مسدود‌ می­‌شوند.

پارگی پارچه و خرابی زیپ

برای سوراخ ها و پارگی های کوچک در روکش کیسه‌خواب زمانی که در حال استفاده آن در طبیعت هستید، چند گزینه برای جلوگیری از خروج عایق پر کیسه‌خواب خود دارید:

  • سوراخ ها را با دست بدوزید (یک نخ و سوزن در جعبه تعمیرات خود نگه دارید) وقتی به منزل رسیدید می­توانید در صورت تسلط به کار با چرخ خیاطی ، دوخت های دستی را باز کرده و پارگی ها را با چرخ خیاطی بدوزید تا مقاوم تر شوند.
  • از نوار چسب لوازم یک وصله بسازید (آن را گرد و بدون گوشه های تیز ببرید). بهر حال بعدا زمانی که بخواهید آن را جدا کنید ممکن است قسمت چسبناک باقی بماند و یا پارگی بدتر شود.
  • برای سوراخ های کوچک می‌توانید از چسب زخم جعبه کمک های اولیه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

چرا قله قاف و یوسفیان؟

مجموعه قله قاف و یوسفیان

 اینک بر آستانه ۱۷ سال فعالیت خود و بیش از ۳۵ مجموعه در زمینه تولید و عرضه محصولات کوهنوردی توانسته با عرضه گسترده ترین کالاهای تخصصی ورزش های اوت دور برای آسودگی و راحتی مشتریان امکان یک خرید اینترنتی راحت را ایجاد کند. این مجموعه همیشه بر اصالت محصولات عرضه شده حساسیت خاصی داشته است و مکان امنی برای خرید های تمام مشتریان ایجاد کرده است. امروزه متاسفانه با عرضه محصولات بی کیفیت تقلبی در ایران به سختی می توان محصولات اصل را برای خود تهیه نمود و این مشکل را مجموعه قله قاف و یوسفیان برای شما عزیزان رفع کرده است. 

راه های ارتباطی

مطالب اخیر

محصولات اختصاصی اُنیسه

محصولات اخیر

محصولات مختلف

error: حقوق مطالب برای قله قاف محفوظ است

فهرست مطالب ( کلیک کنید! )

نمایش فهرست ( کلیک کنید! )